Sønstebøtunet kjøpesenter sparer tid og lønnskostnader med Timegrip
“Med Timegrip bruker vi bare en brøkdel av tiden vi tidligere brukte på lønn, og systemet er enkelt å bruke.”
Sønstebøtunet startet som en liten butikk for over 90 år siden og har siden vokst til et kjøpesenter på 7 500 kvadratmeter. Vi er en komplett destinasjon med alt en familie trenger – fra sportsutstyr, dagligvarer og vin til klær for enhver anledning og produkter til hjemmet. Alle konseptene drives av én og samme organisasjon, lokalt forankret her hos oss. Vi er et unikt kjøpesenter i hjertet av Bø, bare fem minutter fra Bø Sommarland – velkommen til en hyggelig handleopplevelse!
Timegrip løser utfordringene med tidsregistrering
Vi driver mange avdelinger og butikker, der vi håndterer både regnskap og lønn. Tidligere var prosessene våre svært personavhengige – og dermed sårbare. Dersom én person var syk, stoppet alt opp.
Vi brukte en kombinasjon av papirtimelister og Excel-ark, noe som krevde mye oppfølging og tidkrevende administrasjon. Vaktlister ble også laget manuelt i Excel. Med ansatte som jobbet på tvers av flere butikker og avdelinger, ble både tidsregistrering og planlegging tungvint og vanskelig å kontrollere.
Jeg ønsket å digitalisere alt for å fjerne sårbarheten og effektivisere driften. Vi undersøkte mange systemer, men fant ikke helt det vi trengte – før vi kontaktet Timegrip etter anbefaling fra Eurosko-kjeden, som var svært fornøyde med sin løsning for timeregistrering.
“Prosessen med Timegrip var virkelig inspirerende. Vi beskrev våre behov og følte oss umiddelbart forstått.”
Timegrip hadde allerede det meste vi trengte – spesielt muligheten til å jobbe sømløst på tvers av avdelinger, beregne korrekte timer for hver ansatt og automatisk fordele kostnader til riktige kostnadssteder i lønn og regnskap.
“Etter at vi tok i bruk Timegrip, bruker vi nå bare en brøkdel av tiden på lønn sammenlignet med før.”
Timeregistrering har blitt en sport
Kanskje enda viktigere er hvordan avdelingslederne våre nå har tatt eierskap til registrerte timer. De har gått inn i rollen med stort engasjement og gjør en fenomenal jobb med både vaktplanlegging og timeregistrering.
Det har nesten blitt en sport!
Det er kommet en ny bevissthet rundt det å drive egen avdeling, og lederne har fått verktøyene de trenger for å løse utfordringer på egen hånd. Etter å ha brukt Timegrip en stund ser vi enda større verdi – blant annet ved å kunne sammenligne historiske data med budsjetter. Alt er blitt mer oversiktlig, og det er ingen tvil om at vi har spart betydelige lønnskostnader.
Timegrip-appen øker trivselen blant ansatte
Appen har involvert medarbeiderne i driften på en helt ny måte. De har full oversikt over hvor og når de skal jobbe.
De ansatte er kanskje de mest fornøyde av alle. De stempler inn i én avdeling og ut i en annen – og alt fungerer perfekt. De setter stor pris på at de slipper å fylle ut egne timelister, og alt har blitt langt enklere og mer effektivt.
Timegrip Standard gir stor fleksibilitet
“Med Timegrip Standard har vi fått en fantastisk fleksibilitet. Løsningen kan tilpasses våre metoder for lønnsberegning, og nøyaktigheten i beregning av tillegg, overtid og pauser er imponerende – det er jeg spesielt fornøyd med.”
Timegrip Standard er enkelt å lære og lett å bruke. Jeg bestilte et halvdagskurs med en Timegrip-instruktør for alle ansatte.
Instruktøren var svært kunnskapsrik om systemet og hadde god forståelse for vår driftsstruktur. Hun tilpasset opplæringen til de ulike rollene og brukernivåene på en utmerket måte.
Alt fungerer nå smidig og effektivt, og vi kan bruke tiden vår på andre viktige oppgaver.
— Anita Storhaug, økonomi- og lønnsansvarlig ved Sønstebøtunet.
